
Samo jedan vlasnik zemljišta može blokirati radove na godinu dana, Županija je pronašla rješenje
Izvođač radova je odabran, spojnu cestu od DC 118 u Gospodarskoj zoni lokva do ŽC 6224, odnosno Nove luke Korčula-Polačište gradit će jedna od najuspješnijih hrvatskih tvrtki, jednom kad izgradnja počne, trajat će najviše 12 mjeseci, no početak radova Korčulani će morati pričekati.
I to najmanje jednu godinu. Postupak javne nabave je završen, kako su istaknuli iz Hrvatskih cesta, a ugovorena vrijednost radova za 1,9 kilometara ceste je gotovo 3 milijuna i 900 tisuća eura. U tijeku je postupak potpisivanja ugovora o izvođenju radova kao i postupak javne nabave za uslugu stručnog nadzora, a izvođač je tvrtka Colas Hrvatska d.o.o., jedna od vodećih tvrtki u niskogradnji u Hrvatskoj i šire sa sjedištem u Varaždinu, specijalizirana za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje cesta i autocesta s godišnjim prihodom od gotovo 80 milijuna eura. Početak radova, ističu iz Hrvatskih cesta, ovisi o postupku rješavanja imovinsko-pravnih odnosa kojeg vodi nadležno upravno tijelo Dubrovačko-neretvanske županije.
Kako doznajemo od iz ureda županije, prijedlog Hrvatskih cesta za izvlaštenje zaprimljen je 24. siječnja, no uvidom je uočeno kako nije potpun te su zatražene nadopune.
„Sukladno procedurama i zakonskim propisima, tek kada zahtjev bude potpun, nadležno upravno tijelo županije može krenuti s daljnjim postupkom koji podrazumijeva usmene rasprave s vlasnicima, očevide i druge postupke“, napisali su iz DNŽ.
O čemu se radi?
Ako je utvrđeno da je cesta od javnog interesa sukladno Zakonu o cestama, a u ovom slučaju jest, vlasnici privatnog zemljišta na kojim će cesta biti izgrađena pozivaju se na sporazumni otkup. Iz županije napominju kako se vlasnicima mora omogućiti zaštita njihovih prava te kako im se mora pravedno nadoknaditi tržišna vrijednost oduzetog zemljišta sukladno procjeni sudskog vještaka. Naknada može biti novčana ili u zamjenskom zemljištu.
Radi se o nenaseljenom području između Žrnova i Polačišta, na tim se privatnim zemljištima ne nalazi ništa osim makije, niskog raslinja i pokojeg bora. Dio privatnih vlasnika u neformalnom razgovoru napominju kako će rado ustupiti privatnu zemlju za cestu, a na taj će način i druge, okolne, privatne nekretnine dobiti na cijeni. Vjeruju kako će nova cesta revitalizirati nenaseljeno područje te mu pružiti nove infrastrukturne, a potencijalno i turističke mogućnosti i opcije.
Međutim, moguće je da neće svi vlasnici biti oduševljeni oduzimanjem privatnih čestica za cestu niti će biti zadovoljni cijenom koju procijeni sudski vještak. Tražit će dodatne procjene, a eventualno će pokrenuti i sudske sporove. U tom slučaju, napominju iz županije, sukladno Zakonu o izvlaštenju i određivanju naknade, zatražit će mogućnost ulaska u privatni posjed tijekom postupka te mogu krenuti s izvođenjem radova puno prije nego se donese konačno rješenje o izvlaštenju.
Po čemu je onda zlokobna, komunistička nacionalizacija drugačija od procesa izvlaštenja privatnih zemljišta za javni interes u RH?
Ukratko, po gotovo svemu! Nacionalizacija je bila radikalan oblik oduzimanja vlasništva gdje država oduzima imovinu bez ikakve naknade i bez mogućnosti pravne zaštite za vlasnike. Izvlaštenje u demokratskim sustavima temelji se na ustavnom pravu na privatno vlasništvo, država imovinu oduzima u iznimnim slučajevima te uz pravednu naknadu.
Koje pravne mogućnosti imaju privatni vlasnici?
Postupak izvlaštenja u RH zaista je moguće provesti protiv volje privatnog vlasnika, ali na strogo zakonski propisane načine. Da bi se uopće izvlastila neka zemlja od privatnog vlasnika, Vlada RH, Sabor, grad ili općina prvo moraju donijeti Odluku da je projekt, u ovom slučaju spojna cesta, od javnog interesa.
Zamislite da izgradnja ceste ovisi o dogovoru između jedinice lokalne ili regionalne samouprave i svakog, pojedinog, privatnog vlasnika. Na spojnu cestu bi čekali ne jednu ili dvije godine, već deset ili dvadeset. Zato će županija zatražiti rješenje o privremenom posjedu privatne zemlje i započeti s realizacijom postupka, a privatni vlasnik na raspolaganju ima niz pravnih mogućnosti.
Ako se privatni vlasnik ne slaže s visinom procijenjene naknade može pokrenuti sudski postupak radi utvrđivanja veće cijene. Može, također, podnijeti žalbu Ministarstvu pravosuđa te može pokrenuti spor na Upravnom sudu. Svi ti procesi, rekli smo, ne odgađaju izvlaštenje, ali svaki je pojedinac slobodan tražiti pravedniju cijenu ili uvjete za svoje zemljište koje će prodati za javni interes svih stanovnika otoka.
Bilo kako bilo, postupak je u tijeku, a takvi postupci najčešće traju jednu godinu, kako neslužbeno doznajemo od stručnjaka za imovinsko-pravne postupke. Nakon toga započet će i radovi na izgradnji koji bi isto trebali trajati najviše jednu godinu.
Hoće li spojna cesta biti završena u isto vrijeme kad i Nova luka Polačište, najveći infrastrukturni projekt u povijesti otoka Korčule vrijedan gotovo 190 milijuna eura te u isto vrijeme kad i Nova luka Perna s druge strane Pelješkog kanala, ne preostaje nam nego čekati i vidjeti.
Dora Lozica