DUBROVAČKI TAKSISTI PRIGRLILI ROBOTAKSIJE “Riješit će nam problem zapošljavanja, bit će kvalitetniji od nekih vozača, ali ima tu još puno posla”

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Mate Rimac prošli tjedan je predstavio projekt robotaksija pod nazivom Verne što je zasigurno jedan od događaja godine.

Predstavljanje je izazvalo niz reakcija, osobito zbog tehničkih poteškoća kada je Rimac putem aplikacije nastojao pozvati taksi u prostoriju. U javnom prostoru nizale su se brojne pozitivne, ali i negativne reakcije za projekt koji je dobio vrtoglavih 180 milijuna eura iz EU fondova.

Očekivani početak vožnje robotaksija je 2026. godine na području Zagreba, a projekt je već privukao međunarodnu pozornost. Dok osnivači projekta ističu kako je primarni cilj pružiti najbolje iskustvo mobilnosti za pojedinca, stručnjaci su poprilično skeptični. Primjerice mnogi taksisti, kojih je u Dubrovniku čak oko sedam tisuća tijekom turističke sezone, izrazili su  zabrinutost zbog robotaksija, pa se postavlja pitanje hoće li ovakav model u potpunosti zamijeniti taksiranja koji poznajemo.

Tajnik Zajednice tehničke kulture Tomo Sjekavica pojasnio je kako tehnologija svakog dana sve više napreduju pa su i vozila bez vozača pitanje budućnosti.

“To još uvijek kod nas nije zaživjelo, ali će biti zgodno kad krene jer će onda bez problema, od točke A do točke B, moći stizati i svi oni koji nemaju dozvolu. Ipak prije svega, ta vozila se moraju dobro istrenirati da mogu sudjelovati u prometu, a Dubrovnik je specifičan  jer imamo dosta uskih ulica pa ne znam kako će se kretati kroz njih. No, kroz ove normalne ulice ne bi trebao biti problem. Prednosti takvih prijevoznih sredstava su što ne treba biti nitko zaposlen, vozilo samo vozi, a održavanje je vjerojatno slično kod običnih automobila”, smatra Tomo Sjekavica.

Pitali smo i iskusne sudionike u prometu direktora Jadranske regije u Eko taxiju Boža Miletića i osnivača Plavog taksija Ivicu Smoljka što misle o Rimčevim robotaksijima te kako bi oni funkcionirali na dubrovačkim prometnicama .

“Samovozeći taksiji u svijetu već postoje kao i više modela autonomnog upravljanja, ali to je sve još uvijek u testnom obliku. Vjerujem kako će se na tome još puno raditi prije nego što se ta usluga komercijalizira. Na određen način to je budućnost u prijevozu, ali mi u Hrvatskoj smo svjetlosnim godinama udaljeni od ove priče“, smatra Božo Miletić, direktor Jadranske regije u Eko taxiju.

Naglasio je i kako je za realizaciju ovakvog projekta ključno puno promjena prvenstveno u infrastrukturi, osobito cestovnoj mreži što se u Hrvatskoj, dodaje Miletić, sigurno neće dogoditi preko noći. Također, smatra kako sadašnje ceste u Dubrovniku svakako ne ispunjavaju uvjete za robotaksije, no ne treba isključiti, naglasio je Miletić, ulaganje u takvu industriju ako se za to steknu preduvjeti.

“Takva vozila moraju prometovati bez greške. Vjerujem kako razvoj samovozećih vozila neće stati samo na taksijima nego će se vremenom proširiti i na ostale vrste prijevoza. U našoj tvrtki pratimo razvoj i ne isključujemo mogućnost ulaganja u robotaksije, kada se za to steknu preduvjeti”, poručio je direktor Jadranske regije u Eko taxiju Božo Miletić.

Čelnik Plavog taxija, Ivica Smoljko izrazio je zadovoljstvo ovom inicijativom, istaknuvši  kako smatra da su robotaksiji na jedan način rješenje za problem u pronalasku kvalitetnih djelatnika ili vozača.

“Podražavam razvoj i volio bih da to u budućnosti zaživi. Mislim kako će robotaksiji biti kvalitetniji od nekih vozači. Oni će raditi po propisima, neće prekoračivati brzinu, kočit će i propuštati one koje trebaju. Naravno prije svega, potrebno je da budu dobro programirani za vožnju po gradu,“ zaključio je osnivača Plavog taksija Ivica Smoljko.

Ako se projekt uspješno realizira, Zagreb će uskoro postati prvi hrvatski grad koji će primijeniti model robotaksija. Međutim, samo će vrijeme pokazati hoće li ova inicijativa zaživjeti i na ulicama Dubrovnika.

Ovaj tekst je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

 


PODIJELI S PRIJATELJIMA!