Za volan ćemo sjedati mlađi, bit ćemo sami svoji liječnici, a vozačke ćemo imati na mobitelu
Pregovarači Vijeća i Europskog parlamenta postigli su suglasnost o dopuni direktive o vozačkim dozvolama, koja sadrži brojne novosti, posebice za mlade vozače.
Novi vozači morat će kod polaganja teorijskog i praktičnog ispita dokazati da poznaju rizike za ranjive sudionike u prometu te pješake, bicikliste ili vozače skutera.
Da bi dobili vozačku dozvolu, budući vozači morat će naučiti kako sigurno koristiti mobitele, poznavati sustave za pomoć u vožnji koje imaju novi automobili, kako sigurno otvarati vrata, kako voziti po snijegu i sklizavom terenu te biti svjesni opasnosti od mrtvog kuta.
Također, uvodi se digitalna vozačka koju će vozači imati na svojim pametnim telefonima i koja će po novim pravilima postati standardna u EU-u.
Države članice imat će pet i pol godina za uvođenje digitalne vozačke dozvole, a vozači će imati pravo tražiti vozačku u fizičkom formatu. S obzirom na navedeno, smanjuje se mogućnost gubljenja vozačke dozvole, mobitel nam je danas, ipak, uvijek pri ruci.
Prvi put se uvodi probno probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove vozače. Za nove vozače vrijedit će stroža pravila i sankcije za vožnju pod utjecajem alkohola, vožnju bez korištenja sigurnosnog pojasa ili sigurnosnog sustava za dijete.
Zbog manjka profesionalnih vozača, snižava se dobna granica za dozvolu za vozače kamiona s 21 na 18 godina, a za vozače autobusa s 24 na 21 godinu, uz uvjet da kandidati imaju potvrdu o profesionalnim kompetencijama. Države članice mogu dopustiti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi, ali samo na svom teritoriju i uz pratnju iskusnog vozača.
-Vozači autobusa koji imaju samo 21 godinu još uvijek su premladi i nedovoljno iskusni za upravljanje tako velikim vozilom, posebice kada se radi o sigurnosti putnika. Osobe tog uzrasta često pokazuju rizična ponašanja, što može biti opasno, osobito kad je u pitanju vožnja autobusa s puno putnika. Čak i s 24 godine, mnogi vozači nisu dovoljno zreli za ovu odgovornu ulogu, no s obzirom na trenutačni manjak vozača, situacija postaje još ozbiljnija i izazovnija – rekao nam je iskusni instruktor svih kategorija.
Nadalje, dogovoreno je da se dozvole za motocikle i automobile izdaju na 15 godina. Države članice moći će to smanjiti na 10 godina ako se vozačka dozvola može koristiti kao dokaz identiteta umjesto osobne iskaznice.
Dozvole za vozače kamiona i autobusa morat će se obnavljati svakih pet godina, što je i sada praksa. Države članice imat će pravo skratiti vrijeme važenje dozvole za vozače starije od 65 godina.
Prije izdavanja prve vozačke dozvole, novi vozači morat će proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog stanja.
Međutim, države članice moći će za vozače automobila ili motocikala umjesto obveznog liječničkog pregleda ponuditi alternativu, poput ispunjavanja obrasca za samoprocjenu svoga zdravstvenog stanja.
Direktiva stupa na snagu 20 dana po objavi u Službenom listu EU-a. Države članice imat će četiri godine da u svoja nacionalna zakonodavstva prenesu odredbe nove direktive.