
LOKALNA CESTA L69022 Voda odnijela cestu, ŽUC je vratio i to u rekordnom roku!
Lokalna cesta L69022 Pupnat – Čara, koja prolazi kroz Pupnatsku luku, u potpunosti je obnovljena nakon što je prošle godine došlo do izlijevanja vode i klizanja tla na dva mjesta. Riječ je o projektu vrijednom 1,6 milijuna eura za samo 320 metara kolnika što svjedoči o tehničkoj zahtjevnosti projekta realiziranog u samo tri mjeseca.
Korčulani će teško zaboraviti veliko oborinsko nevrijeme koje je zahvatilo istočni dio otoka u rujnu prošle godine, a posljedice se još osjete. Nevrijeme je ozbiljno zahvatilo glasovitu Pupnatsku luku, bujice su promijenile izgled krajolika i odnijele pola plaže, a izlijevanje velike količine vode s brda dovelo je do klizanja tla i pucanja kolnika na dva mjesta. Iako se radi o županijskoj cesti, tijekom ljetnih mjeseci promet je prilično dinamičan, a prvenstveno mislimo na bicikliste i druge turiste, ali i na lokalno stanovništvo koje o cesti ovisi, prvenstveno zbog turističkih usluga koje nude.
Kad su djelatnici Županijske uprave za ceste Dubrovačko-neretvanske županije (ŽUC), na čelu s ravnateljem Ivom Kaštelanom, izašli na teren – imali su što vidjeti. Odmah je bilo jasno da će projekt biti skuplji i teži nego što izgleda na prvu, a nakon provedenih geotehničkih istraživanja utvrđeno je da je riječ o ozbiljnom i tehnički zahtjevnom zahvatu. Sanacija je obuhvatila dvije kritične točke na zavojima gdje je cesta doslovno skliznula pod pritiskom bujičnih voda.
„Kopali smo do 30 metara dubine da dođemo do čvrste stijene koja može nositi potporu za gabionski zid sa zapregama“, objasnio je ravnatelj ŽUC-a Ivo Kaštelan.
Gabionski zid sa zapregama, objašnjava, konstrukcija je od čelične mreže ispunjene kamenjem koja stabilizira teren i preuzima pritisak zemlje, a u ovom slučaju kombinirana je s armiranom zaštitom, odnosno zapregama, koje dodatno učvršćuju kosinu i sprječavaju buduće klizanje.
Umjesto skuplje metode pilotiranja, odluka je pala baš na sustav gabionskih zidova koji se pokazao jednako učinkovitim, ali znatno povoljnijim. Osim toga, izgrađena su i dva velika propusta za oborinsku odvodnju kako bi se voda koja silazi s brda trajno kontrolirala i kanalizirala.
„S ovom sanacijom trajno smo riješili problem klizanja ceste na tom području. I ranije smo imali problem slijeganja kolnika zbog vode i to bismo rješavali novim asfaltiranjem, ali sad je sustav potpuno stabiliziran“, dodaje Kaštelan.
Iako danas dva asfaltirana i sanirana zavoja ne izgledaju ni zahtjevno, ni izazovno, ukupna vrijednost projekta otkriva da se radi o inženjerski vrlo zahtjevnom zahvatu. Cjelokupna sanacija obuhvatila je 320 metara ceste, a vrijednost investicije iznosi 1,6 milijuna eura! Pod pritiskom turističke sezone te s razlogom nervoznih i nestrpljivih otočana, izvođač tvrtka Strabag Hrvatska radove je završila u rekordnom roku i to bez greške.
Sanaciju su započeli u travnju, u srpnju je cesta već otvorena za promet, a Kaštelan posebno naglašava odličnu suradnju i rekordnu dinamiku izvođenja.
„Strabag je posao odradio iznimno kvalitetno i u rekordnom roku“, istaknuo je.
Međutim, ostaje pitanje hoće li neka nova vodena bujica 1,6 milijuna eura ponovno odnijeti do plaže pa dalje na pučinu i kako je uopće moguće da voda odnese kolnik.
„U vrlo kratkom vremenu pala je ogromna količina vode. Na brdu se voda negdje nakupila te se odjednom silovito sručila prema dolje, odnijela kolnik i napravila pukotine. Stari propusti mogli su skupljati vodu s kolnika, ali ne i količine koje dolaze s brda. Zato smo napravili i dva velika ispusta kako se problem ne bi ponovio, možemo reći da je trajno riješen“, objasnio je Kaštelan.
Projekt, vrijedan 1,6 milijuna eura ŽUC nije mogao financirati samostalno pa je ravnatelj zatražio pomoć Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je odobrilo sufinanciranje u iznosu od 780 tisuća eura. Na taj je način sanacija ekspresno realizirana, a drugi projekti ŽUC-a nisu čekali realizaciju.
Sanacijom lokalne ceste L69022 Pupnat – Čara trajno je riješen jedan od najozbiljnijih prometnih problema na otoku, barem ove godine, a sigurnost i dostupnost Pupnatske luke ponovno su vraćene na razinu koju otočani i gosti zaslužuju. Ipak, 1,6 milijuna eura uloženih u tek 320 metara ceste podsjetnik su koliko snaga prirode i jedan nalet vode mogu koštati i zašto infrastruktura na otoku nikad ne smije biti prepuštena slučaju. No, dok je šteta materijalna – popravljiva je.
FOTO: ŽUC DNŽ











