Ante Tvrdeić: Projekt spašen, EU novac spašen, luka gotova dogodine, jedino Aqua mont u stečaju
Ugovor između ŽLU Korčula i izvođačem radova je raskinut, a najveće otočno gradilište u povijesti zjapi mjesecima prazno debelo nakon isteka rokova. Prateći kronologiju izgradnje Nove luke Polačište, jasno je kako je ravnatelj Ante Tvrdeić cijelo vrijeme bio nekoliko koraka ispred, iako javnost za to nije znala.
Ideja o izgradnji Nove luke nastaje još 2007. godine osnivanjem ŽLU u Korčuli, a Ante Tvrdeić na projektu radi od 2015. godine, možemo reći da ga poznaje u dušu pa je 2017. revidiran na manji obuhvat kako bi bio ekonomski i ekološki prihvatljiviji. Ugovor o financiranju potpisan je 2022. godine. Vrtoglavih 25 milijuna eura osigurat će većinom Kohezijski fond Europske unije te dijelom Državni proračun. Nositelj projekta, ŽLU Korčula, uskoro raspisuje postupak javne nabave, za izvođača odabrana je zajednica ponuditelja Aqua mont service d.o.o. Srbija i Aqua mont service d.o.o. Hrvatska.
Ravnatelj Tvrdeić ubrzo nakon odabira izvođača poništava postupak javne nabave. Javnost je bila iznenađena, Tvrdeića su optuživali da pogoduje splitskom Pomgradu, no za njega je sporan bio iskop u čvrstoj stijeni. Inzistirao je na jasnim referencama koje će dokazati da srbijanska firma ima vještine i tehnologiju za vrlo zahtjevne podmorske radove. Kako je jasno navedeno u natječaju, miniranje nije opcija, već samo strojno iskopavanje.
„Gradilište se nalazi u blizini privatnih kuća i ceste, postojala je realna šansa da miniranje ošteti obližnje objekte stoga nije dolazilo u obzir“, sugestivno ističe Tvrdeić.
Reference Aqua monta za iskope u čvrstoj stijeni bile su nedorečene, no Državna komisija za kontrolu javne nabave (DKOM) odbacila je poništenje ŽLU Korčula te je Aqua mont započeo s radovima u rujnu 2022. Koju godinu kasnije ispostavit će se da je Tvrdeić bio u pravu, baš su iskopi u čvrstoj stijeni koštali srbijansku firmu raskida Ugovora, a vjerojatno i stečaja.
Realna mogućnost da se realizacija projekta zakomplicira, Tvrdeiću je bila jasna pa se oboružao savjetnicima, nadzornim inženjerima i odvjetnicima kako bi projekt zaštitio u ranoj fazi. Presudna odluka bila je sklapanje FIDIC ugovora s izvođačem radova. FIDIC je prihvaćeni međunarodni standard za ugovaranje građevinskih i inženjerskih radova, kompleksan ugovor s nizom stavki, temeljen na građevinskom pravu kojem je cilj zaštiti projekt.
Prvi konkretni problemi nastali su u kolovozu prošle godine kad je Aqua mont ostao bez „živog“ novca za završetak druge faze radova nakon koje su mogli računati na isplatu ŽLU Korčula. Druga faza kasnila je, pogađate, zbog iskopa u čvrstoj stijeni. Iako je unaprijed javnom nabavom dogovoreno da miniranja neće biti, vlasnik srbijanske firme Aleksandar Milosavljević je tri puta pokušavao dokazati potrebu za miniranje i tri puta ga je arbitar odbio. Bušilica koja je potom dopremljena na gradilište veličinom je izazvala divljenje, ali podmorski radovi na čvrstoj stijeni su kasnili. Krizni put koji je trebao trajati mjesec i pol dana dok se piloti ne postave, potrajao je sve do danas.
Rok za završetak radova bio je 25. studenog 2024. godine. Kako projekt nije dovršen, niti je gradilište izgledalo da će se uskoro dovršiti, Tvrdeić je sukladno FIDIC-u započeo s naplatom penala za kašnjenje i to 14.500 eura po danu. Cijelo to vrijeme Tvrdeić nije davao baš nikakve izjave u medijima kako ne bi ugrozio projekt i strogu dinamiku Ugovora, no znao je da ga čekaju izazovne odluke.
A pritom mislimo na aktivaciju bankovne garancije Zagrebačke banke u iznosu od 1,45 milijuna eura. Radi se o jednoj od stavki FIDIC-a koja je jamstvo za uredno ispunjavanje ugovora. Milosavljević je još u kolovozu izjavio kako je surađivao s brojnim lučkim upravama u Hrvatskoj, ali da niti jedna nije imala razumijevanja kao ŽLU Korčula, no bankovna garancija je bila jedini način da se projekt spasi. Nakon što je aktivirana, ŽLU Korčula na račun je sjelo 1,45 milijuna eura kojima će se projekt nastaviti.
Aqua mont nije ispoštovao ni brojne druge stavke FIDIC-a, početkom prosinca nije produžio police osiguranja na gradilištu na čemu je Tvrdeić inzistirao kako bi zaštitio djelatnike i prolaznike od eventualne nesreće. Propisan je i angažman struke, na projektu mogu raditi jedino članovi Hrvatske komore inženjera građevinara, što Aqua mont također nije ispunjavao. Osim toga, na gradilištu od prosinca nema nikakvih radova ni ljudstva.
Da srbijanskoj firmi nema spasa svjedoče i javno dostupni dokumenti Trgovačkog suda u Splitu koji nam otkrivaju kako je krajem veljače, direktor sestrinske tvrtke iz zajednice ponuditelja Aqua mont Hrvatska Zdenko Lovrić, zatražio pokretanje stečajnog postupka, pretpostavljamo kako bi spasio određeni dio opreme. U isto vrijeme, Aqua mont Srbija je u blokadi već sto dana s više od tri milijuna eura duga na drugim projektima. Nakon 120 dana, Aqua mon automatski ide u stečaj tako da je sudbina srbijanske firme izvjesna.
A izvjesna je i sudbina Nove luke Polačište budući da je Tvrdeić još jednom bio nekoliko koraka ispred svih. Prva financijska omotnica EU za Polačište zatvorena je krajem 2023. godine, a novi Ugovor o financiranju potpisan je u srpnju 2024. godine. Novo financijsko razdoblje Europske unije trajat će do 2027. godine plus dvije godine za završavanje projekata što znači da je krajnji rok za završetak Nove luke Polačište do kraja 2029. godine.
Tvrdeić je ipak uvjeren da će to biti dosta ranije. Ugovor s izvođačem je raskinut, Aqua mont ima 30 dana da napusti gradilište za što će se pobrinuti nadzorni inženjer nakon čega kreće nova javna nabava i iza ljeta ponovni odabir izvođača. Izgradnja Nove luke Polačište se nastavlja, Tvrdeić vjeruje kako će biti gotova do kraja 2026. godine, a sredstva za novu javnu nabavu i sve ostale troškove osigurana su bankovnim jamstvom.
Dora Lozica
FOTO: Gradilište dok je još bilo “živo”