Revolucija u prometu – stižu semafori sa četiri svjetla! Evo zašto

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Bijelo svjetlo na semaforu moglo bi postati simbol pametnih prometnica budućnosti. Iako će do njegove primjene u Hrvatskoj vjerojatno proći još nekoliko godina, stručnjaci se slažu – četvrta boja mogla bi revolucionarno promijeniti način na koji se krećemo cestama.

Semafori kakve danas poznajemo – crveno, žuto i zeleno svjetlo – uskoro bi mogli dobiti četvrtu boju: bijelu. Na prvi pogled možda djeluje kao mala promjena, no stručnjaci tvrde da bi mogla označiti početak nove ere u prometu, osobito s razvojem autonomnih vozila.

Kako pojašnjava Denis Pavela iz Udruge za sigurnost u prometu, ideja uvođenja bijelog svjetla nije zamjena postojećih boja, već dopuna sustavu koja bi poboljšala upravljanje prometom i povećala protočnost na raskrižjima.

„Kada bi se na raskrižju našao veći broj autonomnih vozila, ona bi međusobno preuzela upravljanje prometom. U tom bi se trenutku na semaforu uključilo bijelo svjetlo koje bi vozačima signaliziralo da slijede vozila ispred sebe, jer računala u automobilima međusobno komuniciraju i optimiziraju prolaz kroz križanje“, objašnjava Pavela.

Kada bi se broj autonomnih vozila ponovno smanjio, bijelo svjetlo bi se ugasilo, a semafor bi nastavio raditi u klasičnom režimu s crvenim, žutim i zelenim svjetlom.

Zakon već prepoznaje autonomna vozila

Zanimljivo je da je Hrvatska već korak bliže toj budućnosti. Naime, zadnjim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama uvedene su odredbe koje omogućuju pravno sudjelovanje autonomnih vozila u prometu.

„Te promjene otvaraju vrata novim tehnologijama i omogućuju njihovu integraciju u prometni sustav. Naravno, sve je to još u povojima, pogotovo kod nas, ali pravni okvir sada postoji“, dodaje Pavela.

Hrvatske ceste još nisu spremne

Unatoč tehnološkom napretku, Pavel napominje kako će uvođenje ovakvih sustava u Hrvatskoj još neko vrijeme pričekati.
„Znamo kakve su naše ceste i infrastruktura, tako da možemo biti mirni – bijelo svjetlo i autonomna vozila još neko vrijeme neće biti dio naše svakodnevice“, ističe.

Govoreći o prometnoj kulturi, Denis Pavela ističe kako su hrvatski vozači uglavnom disciplinirani.
„Naši sugrađani poštuju prometne propise, no često voze po navici. Uvijek može bolje, ali možemo reći da smo zadovoljni stanjem na cestama“, smatra.

Gašenje semafora i ‘ljudska ruka’ u prometu

Pavela se osvrnuo i na čestu pojavu gašenja semafora u vrijeme gužvi ili nevremena.
„To nije samo hrvatska praksa, već normalna pojava i u svijetu. Kada semafor prestane raditi, promet preuzimaju prometni redari ili policajci. Zanimljivo je da tada promet teče brže – čovjek vidi situaciju u trenutku, prepoznaje gdje se stvara gužva i reagira“, pojašnjava.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!
Pravila o privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kad se vratite na naše web mjesto i pomažu našem timu da shvati koji su dijelovi web mjesta vama najzanimljiviji i korisniji.

Pravila o privatnosti