
IZVUKLI SEZONU U ZADNJI TREN, ALI PROBLEMI OSTAJU “Da je pizza od zlata, ne smije koštati više od 20 eura!”
Nakon što su ljetni mjeseci proglašeni najslabijima u posljednjih nekoliko godina, brojke s kraja rujna i listopada pokazuju da jug ipak nije razočarao. Uspjeh je u medijima tiši od neuspjeha, ali nakon lošeg srpnja, brojke s eVisitora su rasle, a otočani sramežljivo priznaju da sezona nije propala. Međutim, problemi, kad je otočni turizam u pitanju, nagomilavaju se i dalje.
Sredinom ljeta, kad su mediji izvještavali o padu dolazaka i o tome kako se malo troši, činilo se da će se i ova sezona upisati među one koje se prepričavaju s nelagodom. Ako „bacimo oko“ na naslove iz srpnja poput „Hrvatsku u srpnju posjetilo tri posto manje turista“ ili „Je li sezona propala ili se nešto drugo događa?“, lako je razumjeti tadašnju paniku, a krv u žilama otočana sledile su i rečenice poput „nema ljudi“ i „ovo nismo imali godinama“.
Danas, međutim, kad se podvuče crta pod rujan i listopad, priča izgleda drukčije. Turisti su se vratili, negdje brojnošću, negdje duljinom boravka pa slobodno možemo reći da je odlična posezona spasila turističku sezonu 2025. na otoku.
Grad Korčula tako je u prvoj polovici listopada ostvario 4.573 dolazaka i 12.247 noćenja, što je 22 posto više dolazaka i 20 posto više noćenja nego lani u istom razdoblju. Zanimljivo, gotovo 40 posto svih gostiju bili su Amerikanci, koji su i ove jeseni činili jezgru gradske sezone. U Lumbardi je rujan donio 2.347 dolazaka i 16.950 noćenja, uz blagi pad od dva posto u dolascima i rast od pet posto u noćenjima. Na godišnjoj razini rast je još izraženiji, osam posto više dolazaka i četiri i pol posto više noćenja, uz prosječan boravak od gotovo sedam dana.
Brojke su dobre, ali pravu priču o sezoni pronašli smo iza šanka i u kuhinji, u vinogradu i apartmanu. Otočani su se i ove godine morali prilagoditi promjenama koje turizam donosi, novi trendovi, nove navike i gosti koji sve češće traže doživljaj, a ne samo boravak pa smo zaključili da je najbolje ugostiteljima i iznajmljivačima postaviti jednostavno pitanje – kakva je bila sezona, jeste li zadovoljni? A evo i odgovora!
U Korčuli loš srpanj, izvrsna posezona
Ugostitelj koji vodi popularan restoran u središtu Korčule otkrio nam je svoju detaljnu analizu i mišljenje o sezoni.
„Sezona je bila, u postocima, preko 20 posto lošija u odnosu na prošlu, ali smo prošle godine imali veliki rast od 30 posto. Ako to uzmemo u obzir, ova nam je sezona, po uspješnosti, bila negdje između sezone 2024. i 2023. Ipak, od prvog dana bilježimo samo rast tako da nam je ovo prva sezona lošija od prethodne, a to također nešto govori. Problem nisu cijene, već kao destinacija ne nudimo kvalitetnu uslugu ni proizvod. Nasušno nam nedostaje hotel s pet zvjezdica ako se mislimo ozbiljno baviti turizmom i to ne hotel od par apartmana i soba, već hotelčina. Osim toga, naš je turizam prereguliran, ako imate bilo kakvu ideju ili iskorak, tu je u startu nekoliko zakona da vas od bilo kakve inicijative odgovore i zapriječe“, uvjeren je ovaj dugogodišnji ugostitelj.
Dugogodišnja iznajmljivačica i ugostiteljica iz Korčule tvrdi da sezona može biti dobra, ako joj se mudro doskoči.
„Prošlih smo godina primijetili trend gostiju niže platežne moći pa smo spustili cijene smještaja i s nižim cijenama napravili rezultat bolji od prošlogodišnjeg. U apartmanu u starogradskoj jezgri još imamo goste i to u kontinuitetu od ožujka. U restoranu smo zabilježili pad od otprilike četiri do šest posto, a razlog je jasan – rast cijena. Gostiju ima, sezona je sve duža, ali gosti troše manje i tome se treba prilagodit, najviše cijenama. Ključ je – ‘value for money’, da je pizza od zlata, ne smije koštati više od 20 eura!“, uvjerena je Korčulanka.
Mali, popularni, šareni i šarmantni restoran Lole u središtu korčulanske starogradske jezgre zabilježio je također dobru sezonu, kako nam je otkrila vlasnica Doris Jurjević.
„Sezona nam je bila na razini prošle, tako da smo zadovoljni. Zanimljivo je da su nam predsezona i posezona bile puno bolje od špice, gosti su tad puno kvalitetniji. Stolovi su nam u špici sezone uglavnom bili rezervirani dva, tri dana unaprijed, bilo je dosta ljudi, ali je potrošnja bila slabija“, objasnila je Doris.
Jedna od najuspješnijih i najdugovječnijih iznajmljivačica u Korčuli kaže nam da se gostima treba posvetiti, ako želite uspješnu sezonu.
„Kad se posvetite gostima imat ćete dobre recenzije, a onda i dobar booking. Čistoća smještaja i komunikacija s gostima su na prvom mjestu, mobitel je sa mnom 24/7 što me umara, ali tako mora biti. Kakva nam je sezona znat ću na kraju godine, ali sigurno nije gora od prošle, vjerojatno ista, ako ne i bolja“, objasnila je.
Velko Grbin, zajedno s Petrom Bakarićem, vlasnik je jedne od najpopularnijih vinarija u starogradskoj jezgri. Sezona je za Wine bar Bokar nešto lošija nego prošla, no situacija u srpnju ih je toliko namučila da su danas i više nego zadovoljni.
„Sezona nam je, u odnosu na prošlogodišnju, deset do petnaest posto lošija, svibanj i lipanj su bili na razini prošlogodišnjih, ali smo u srpnju zabilježili stravičan pad od skoro 30 posto. Razgovarao sam s brodarima u to vrijeme, popunjenost njihovih kapaciteta bila je puno lošija od očekivane, to se odrazilo na nas i mislili smo da će se tako nastaviti. Međutim, početkom kolovoza ljudi je bilo malo više, ali su bili i opušteniji u trošenju novaca, rujan je tradicionalno sve bolji svake godine, a listopad na razini prošle godine. Ako uzmemo u obzir da je prošla godina bila bolja od naših očekivanja te kad usporedimo ovu – na kraju smo jako zadovoljni“, zaključio je Velko.
Za Konobu Belin u Žrnovu, malom selu nadomak Korčule, sezona je bila odlična, a vlasnik Željko Radovanović ne krije da je zadovoljan.
„Mi nismo osjetili podbačaj u srpnju, imali smo navalu u špici sezone. Moram priznati da sam osjetio strah kad se počelo govoriti kako nema gostiju u srpnju, ali mi to, na sreću, nismo osjetili. Sezona se, osim toga, produžila, radili smo do kraja listopada. Ja sam prezadovoljan, treba biti skroman“, poručio je Belin.
Iznajmljivačica iz Žrnova je generalno zadovoljna, vidi razlike, ali ne tragičnih razmjera.
„Zabilježili smo minimalni pad u odnosu na prošle godine, predsezona je bila slabija, ostalo više-manje isto. Bilo je po par dana u špici sezone kad se apartmani nisu popunili što je prošlih godina bilo doslovno nezamislivo. Međutim, cijene noćenja su veće pa dođe na isto. U svakom slučaju, zadovoljna sam, ništa katastrofalno loše se nije dogodilo da bi imala razloga kukati“, mirno je zaključila.
Sezona je bila odlična i za iznajmljivačice u Žrnovskoj Banji koje su, kako ističu, doskočile izazovu, zaradile isto, a radile manje.
„Uveli smo minimum od četiri noćenja pa nam je utoliko bilo lakše. Troškovi su veći, mislili smo da će nam ostati manje ‘čistog’ novca, no imali smo stalne i redovne goste u lipnju i rujnu te na kraju, kad podvučemo crtu, zarada je identična kao i prošle godine, doslovno je razlika u 100 eura, a radile smo manje“, zadovoljno je istaknula iznajmljivačica, napominjući kako u listopadu ne iznajmljuju iako bi mogle, jer ozbiljno kreće školska godina i obaveze oko djece.
Lumbardi „do milijuna“ nedostaje marina
Iako su turističke brojke, rekli bismo diplomatski O.K., dojam je da Lumbarda nasušno vapi za marinom koja ne radi već dvije turističke sezone. Nautička Marina je formalno zatvorena jer nema potrebnu uporabnu ni kategorizacijsku dozvolu. Zbog pravno neuređenog statusa, Općina, Lučica Lumbarda d.o.o. kao i TZO Lumbarda bilježe znatne gubitke, a prihod koji je nekad generirao nautički turizam sada izostaje. Ipak, dobre vijesti za Lumbarjane otkriva njihova načelnica Marija Klisura Franulović, do proljeća bi, kaže, marina mogla dobiti sve potrebne dozvole za rad.
„Lučica Lumbarda prošle je zime odradila velik dio radova na podmorju, obuhvaćenih tada važećom građevinskom dozvolom. U studenom krećemo s radovima na svim preostalim segmentima – vodovodu i hidrantskoj mreži, struji, odvodnji, novoj recepciji i prilagodbi sanitarnih prostora. Plan je da Lučica do proljeća dobije sve potrebne dozvole za rad“, najavila je Klisura Franulović.
Seafood Lučica novo je hit mjesto u Lumbardi. Simpatičan par Dragica i Ante kažu da su prezadovoljni otvaranjem te se nadaju da će tako nastaviti i sljedeću godinu. Tajna njihovog uspjeha je, čini se, u autentičnosti, Ante je dugogodišnji „morski vuk“ koji će vam na pijat donijeti svježu ribu i plodove mora dok je Dragica umjetnica u kuhinji, pogotovo za slastice. Kad tome svemu pridodamo prekrasnu lokaciju Lučice, zaključit ćemo da je jednostavnost ponekad najbolji izbor.
Obiteljska Vinarija Lovrić na romantičnom lumbarajskom Sutivanu zabilježila je odličnu sezonu iako je početak srpnja, kako ističe Marin Milina, bio „deprimirajuće loš“.
„Lipanj klasika, možda čak i bolji nego prošle godine, ali onih prvih 15 dana u srpnju… Zabrinuli smo se. Međutim, već krajem srpnja je počeo nagli rast koji je trajao cijeli kolovoz, a potom i cijeli rujan što nam je pokrilo tu rupu. Rujan je bio čak i bolji od kolovoza, a bilo je gostiju i u listopadu, no prvo smo ostali bez vina, a onda i bez volje za raditi, ali generalno – super, zadovoljni smo“, kroz smijeh nam objašnjava Marin.
Pravi izazovi tek dolaze
Ugostitelje i iznajmljivače čekaju još veći izazovi u 2026. godini, najavljena su brojna poskupljenja, poskupit će i doprinosi za plaće, podignut će se direktorski minimalac, zakup javnih površina i komunalne naknade, ukida se subvencija na struju… Istodobno, prostora za podizanje cijena u ugostiteljstvu više nema što već i ptice na grani znaju.
Kad su porezi u pitanju iznajmljivači su privilegirana skupina, iako će samo rijetki to priznati, a pogotovo za nekretnine koje se iznajmljuju turistima, a inače vlasnici u njima žive. Plaćaju paušal, boravišnu pristojbu i članarinu TZ-u, uglavnom se radi o simboličnim svotama, a poreza na nekretnine su oslobođeni. Naravno, nekretninu za iznajmljivanje treba izgraditi, no činjenica ostaje da su porezi, u odnosu na zaradu – mali.
Ipak, jedan od najvećih izazova otočnog turizma je radna snaga koja se sve više uvozi iz tzv „trećih zemalja“. Korčulani se nadaju i apeliraju na sve institucije da se izdavanje radnih dozvola za strance u PP Korčula ubrza i postane efikasnije, inače ne znaju kako će izgurati sljedeću sezonu.
Dodatni sadržaj je također izazov kojeg Korčula tek mora prijeći, vremena kad su sunce, more i hotelski doručak bili sve što gostu treba su davno prošla. Turisti žele doživljaj, žele priču, žele osjetiti kako to žive boduli na jugu Dalmacije.
U tom smislu, lekciju je svim otočanima očitao dinamičan dvojac Ante Milat i Božo Strihić! Oni su, naime, pronašli, kupili i obnovili tradicionalni drveni leut iz 1941. godine, a vi ga danas u Korčuli možete iznajmiti za svoju ekipu ili obitelj. Leut se, prigodno, zove Vila, a u cijenu je uračunat i spomenuti dvojac koji će vas provesti kroz magični arhipelag Pelješkog kanala, otkriti skrivene uvale i pripremiti tradicionalne korčulanske specijalitete. U pothvat su ušli hrabro, ali i neizvjesno, a njihov je iskorak prepoznao i glasoviti Nautical Channel u emisiji Handpicked Places to Eat, Drink and Enjoy in Croatia, u produkciji Top Destination Croatia.
„Sezona s Vilom bila je poprilično neizvjesna jer nam je bila prva, nismo znali što očekivati ni koje će ture biti najzanimljivije gostima. Kako to bude i inače, tako su se i naši radovi na brodu malo odužili pa smo u sezonu krenuli kasnije nego što smo planirali. Ipak, jako smo zadovoljni jer smo stekli dragocjeno iskustvo i dobili odlične reakcije i od domaćih i od stranih gostiju. Sad već znamo što radimo dobro i na čemu trebamo poraditi pa vjerujemo da će iduća sezona biti još bolja i opuštenija… baš u duhu mora“, zadovoljno ističe Božo.
U konačnici, brojke pokazuju da istočni dio otoka, unatoč ljetnim oscilacijama, nije podbacio, no također je činjenica da je ishod turističke sezone svake godine sve neizvjesniji. Iznajmljivače, a pogotovo ugostitelje, čeka stresno razdoblje bez stvarnog plana i strategije, na mnoge su načine prepušteni sami sebi, a o njima, realno, ovisi budućnost i prosperitet cijele lijepe naše.
FOTO: Vinarija Lovrić, restoran Lole, Konoba Belin, Božo Strihić, Wine bar Bokar, Seafood Lučica, privatni album


































