
Roditelj otvoreno: Mobiteli uništavaju djetinjstvo, vrijeme je da ih izbacimo iz škola
U sklopu najavljenih izmjena Pravilnika o pedagoškim mjerama, u osnovnim školama u Hrvatskoj planira se potpuna zabrana korištenja mobitela — ne samo za vrijeme nastave, nego i tijekom velikog odmora.
Na okruglom stolu pod nazivom „Kradu li mobiteli i društvene mreže našoj djeci djetinjstvo?“, u organizaciji kluba nezavisnih zastupnika u Hrvatskom saboru, savjetnica ministra obrazovanja Ivana Pavić Šimetin potvrdila je da se izmjene pravilnika očekuju za mjesec do dva.
Nova pravila trebala bi vrijediti za sve osnovne škole, dok će se za srednje škole tražiti „drugi model“ regulacije korištenja mobitela.
Ivica Hajdić iz Udruge Tata je tata podržava prijedlog o zabrani korištenja mobitela u osnovnim školama te smatra da je takva odluka nužna radi zaštite djece i njihova mentalnog zdravlja.
„Oduvijek sam smatrao da mobitelima jednostavno nije mjesto u školi jer oni danas služe prije svega kao sredstvo zabave, a ne kao alat za učenje. Djeca bi se u školi trebala družiti, igrati i razvijati socijalne vještine, a ne provoditi vrijeme pred ekranom. Kao otac troje djece, od kojih su dvoje osnovnoškolci, mogu reći da moja djeca nemaju mobitel, ali imaju pametni sat koji mogu koristiti isključivo za pozive roditeljima ako zatreba. Smatram da je to sasvim dovoljno.“
Hajdić ističe kako brojna istraživanja potvrđuju negativan utjecaj pretjeranog korištenja mobitela na djecu.
„Sve češće se kod djece uočava manjak koncentracije, slabija pažnja i problemi s fokusom. Ako se taj trend nastavi, imat ćemo generacije koje se neće moći desetak minuta usredotočiti na zadatak. Osim toga, raste broj djece s anksioznošću i depresijom, a znanstvenici upravo pretjerano korištenje mobitela povezuju s tim pojavama. U vrtićima se već sada bilježi porast razvojnih poteškoća koje stručnjaci povezuju s pretjeranom izloženošću ekranima.“
Na primjedbe da je današnje školstvo digitalizirano i da djeca često dobivaju zadatke elektroničkim putem, Hajdić odgovara:
„Sve što se šalje u digitalnom obliku može se otvoriti i riješiti kod kuće, na računalu ili roditeljskom mobitelu. Djeci ne treba mobitel tijekom nastave niti na odmoru. U školi trebamo zaštititi njihovo djetinjstvo, njihovu pažnju i mentalno zdravlje. Mobiteli u tome sigurno ne pomažu.“
Sljedeći koraci
Prema najavama Ministarstva, izmjene pravilnika trebale bi uključivati jasne iznimke — primjerice, korištenje mobitela u edukativne svrhe uz odobrenje učitelja, ili u slučajevima kad je riječ o zdravstvenim potrebama djeteta, no kako su na okruglom stolu istaknuli ravnatelji, ravnateljice i učitelji, glavni izazov bit će provedba: „Lako je donijeti odluku o zabrani, ali tko će to doista provesti u velikim školama s nekoliko stotina učenika?“
Podrška regulaciji korištenja mobitela u školama dolazi iz obrazovnog i roditeljskog sektora, ali svi suglasno upozoravaju da cilj nije zabrana radi zabrane, nego stvaranje zdravijeg i sigurnijeg školskog okruženja.
Kako ističe Hajdić, „bitna su djeca — a ne mi odrasli. Na taj način štitimo njihovo mentalno zdravlje i omogućujemo im da budu djeca, bez pritiska stalne povezanosti i ekrana.“
