Obnovljen povijesni kanal: Za vrijeme padalina Stradun će plaviti, ali više neće biti izljeva fekalnih voda
Vodovod Dubrovnik organizirao je okrugli stol na temu završetka sanacije povijesnog kanala mješovite odvodnje ispod Straduna, a glavni izvođač radova bila je tvrtka Anafora. Direktor tvrtke Tonči Janković kazao je što je bilo najzahtjevnije u ovoj izrazito teškoj sanaciji.
“Najprije, treba zahvaliti pretečama ideje koji su prepoznali nužnu potrebu za čišćenjem. Mi smo hrabro, uz podršku Vodovoda Dubrovnik krenuli u izazov, koji je bio baš izazov. Prijetnja od odrona nam je bila najveći problem, kad očistimo kanal koji je prestar, bočni zidovi se mogu urušiti, a drugi je problem bio je odvoz materijala. 80% materijala je bio u krutom stanju kojeg smo mi morali pretvoriti u žitku masu i prevoziti malim uređajima, jer na Stradun ne možemo ići s kamionima.”
Janković je kazao kako ga je iznenadilo da je u kanalima bio sloj građevinskog materijala.
“Zatekli smo najviše građevinskog otpada i jedan sloj od 20 centimetara koji je posljedica pranja i sanacije grada Dubrovnika, jer je sve preko slivnika dolazilo u taj kanal. I to smo morali razbijati pneumatikom.”
Janković kaže kako je Grad Dubrovnik sada treba nastaviti raditi na povijesnim kanalima
“Treba hitno nastaviti raditi na kanalima grada Dubrovnika. Treba ga osvježiti da bi mogla funkcionirati odvodnja. Nedavno ste imali elementarne nepogode. Preko 100 litara. Stradun će još uvijek plaviti. Ne postoji kanal, niti je tko mogao projektirati odvodnju takvih dimenzija koji će odvući brzo tu vodu. Grad Dubrovnik ima izazovne projekte ispred sebe. Kanali ne mogu popiti incidentne padaline, ali važno je nadodati kako se preko slivnika izlijevala fekalna voda, a ovom obnovom više neće.”
O važnosti sanacije osvrnuo se i predsjednik Društva prijatelja dubrovačke starine Vedran Kosović koji je kazao kako se od 70-ih godina prošlog stoljeća razmatralo o ovom projektu, ali tek je sada realiziran.
“Važnost je neprocjenjiva i ono što je bitno ovdje naglasiti da je bilo najlakše zatvarati oči godinama i ne raditi ništa. Uprava Vodovoda je prije puno godina prepoznala važnost ovih radova. Vi znate, još od 70-ih godina je ova tema bila razmatrana. Hvala Bogu došlo od očišćenja ovih glavnih kanala. Nalazi koje smo vidjeli unutra su fenomenalni, vidimo kako je to nekad bilo i taj mulj je konzervirao te kanale i danas su to uredili, zaista smo sretni i možemo biti ponosni na radove koje su napravili.”, kazao je predsjednik DPDS-a Vedran Kosović.
Ugovorena vrijednost investicije je 1.164.446,88 eura, a obuhvaćala je čišćenje i sanaciju istočnog i zapadnog kraka glavnog kanala ispod Straduna te zapadni kraj glavnog kanala u Ulici Prijeko i glavnog kanala u Ulici Celestina Medovića (spoj Prijeko – Stradun) u ukupnoj dužini od 470 metara te 25 priključnih kanala, kao i sanaciju 80 metara kanala van zidina te 200 metara vodovodnog cjevovoda u Ulici Prijeko.
Projekt se proveo se u sklopu Aglomeracije Dubrovnik, EU projekta „Razvoj vodno-komunalne infrastrukture Dubrovnik“, najvećeg infrastrukturnog zahvata u vodoopskrbni i kanalizacijski sustav u povijesti Dubrovnika vrijednog više od 880 milijuna kuna, odnosno preko 117 milijuna eura.
Direktor Vodovoda Lukša Matušić kazao je kako u budućnosti će trebati sanirati preostale ulice koje nisu bile pod projektom Aglomeracije.