EU DIREKTIVA Stižu nam nova europska pravila o vozačkim dozvolama za sigurnije ceste, cilj je nulta stopa smrtnosti na cestama do 2050. godine!

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

STRASBOURG, 21. listopada 2025. — Europski parlament na plenarnoj sjednici u Strasbourgu usvojio je revidirana pravila o vozačkim dozvolama s ciljem povećanja sigurnosti na cestama i smanjenja broja prometnih nesreća u Europskoj uniji, koje godišnje odnesu gotovo 20 tisuća života.

Novi paket mjera donosi digitalne vozačke dozvole, probno razdoblje za nove vozače, strože zdravstvene preglede te učinkovitiji sustav zabrana vožnje koji će se primjenjivati i prekogranično u svim državama članicama.

Revidirana direktiva predviđa da će vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijediti 15 godina, dok će dozvole za kamione i autobuse vrijediti pet godina. Države članice moći će skratiti razdoblje valjanosti na 10 godina ako vozačka dozvola ujedno služi kao osobna iskaznica, te dodatno ograničiti rokove za vozače starije od 65 godina radi češćih liječničkih pregleda.

Kandidati za vozačku dozvolu morat će pokazati veće razumijevanje sigurnosnih aspekata u prometu, uključujući prepoznavanje mrtvih kutova, pravilno korištenje sustava pomoći u vožnji, sigurno otvaranje vrata i opasnosti korištenja mobilnog telefona. Tijekom obuke i ispita veći će se naglasak stavljati na zaštitu pješaka, biciklista, djece i drugih ranjivih sudionika.

Za prvo izdavanje ili obnovu vozačke dozvole obvezan je liječnički pregled koji uključuje procjenu vida i kardiovaskularnog sustava. Svaka država članica može odlučiti hoće li zahtijevati formalni liječnički pregled ili omogućiti obrazac za samoprocjenu sposobnosti upravljanja vozilom.

Po prvi put u zakonodavstvu EU-a uvodi se probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove i neiskusne vozače. Tijekom tog razdoblja vrijedit će stroža pravila i sankcije, osobito za vožnju pod utjecajem alkohola ili nekorištenje sigurnosnog pojasa.

Mladi od 17 godina moći će položiti vozački ispit i dobiti dozvolu kategorije B, ali će do punoljetnosti smjeti voziti samo u pratnji iskusnog vozača. Kako bi se ublažio nedostatak profesionalnih vozača, omogućuje se i 18-godišnjacima da steknu dozvolu za vožnju kamiona (kategorija C) te 21-godišnjacima za vožnju autobusa (kategorija D), pod uvjetom da posjeduju svjedodžbu o stručnoj osposobljenosti.

Jedna od najvećih promjena je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će se pohraniti na mobilni telefon i s vremenom postati glavni format u EU-u. Ipak, građani će imati pravo zatražiti fizičku karticu koja mora biti izdana u roku od tri tjedna, bez nepotrebnih odgoda.

Kako bi se spriječilo izbjegavanje kazni i zabrana vožnje izrečenih u drugim državama članicama, nova pravila predviđaju razmjenu informacija među nacionalnim tijelima. Time će odluke o oduzimanju, ukidanju ili ograničavanju vozačke dozvole vrijediti na razini cijele Europske unije, a ne samo u državi u kojoj ste počinili prekršaj. Sustav će se primjenjivati na najteže prekršaje poput vožnje pod utjecajem alkohola ili droga, prometnih nesreća sa smrtnom posljedicom i ekstremnog prekoračenja brzine (više od 50 km/h iznad ograničenja).

Izvjestiteljica za vozačke dozvole, Jutta Paulus (Zeleni, Njemačka), naglasila je da će nova pravila donijeti konkretne koristi građanima.

“Do 2030. uvest ćemo digitalnu vozačku dozvolu, a građani će moći birati između aplikacije i fizičke kartice. Nova obuka vozača bit će usmjerena na veću sigurnost pješaka i biciklista, a prometna zanimanja postat će dostupnija i privlačnija.”

Izvjestitelj za prekogranične kazne, Matteo Ricci (S&D, Italija), dodao je;

“Ovim korakom unaprijedit ćemo sigurnost na cestama i osigurati da kazne za teške prekršaje budu provedene u svim državama. To je zaštita ne samo odgovornih vozača, nego i cijelih zajednica.”

Nova pravila stupit će na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu Europske unije. Države članice imat će tri godine za prenošenje u nacionalno zakonodavstvo i dodatnu godinu za pripremu provedbe. Reforma je inače dio šireg paketa za sigurnost na cestama, koji je Europska komisija predstavila u ožujku 2023. godine, s ambicioznim ciljem – nultom stopom smrtnih slučajeva u prometu do 2050. godine. Novi europski okvir donosi modernizaciju, digitalizaciju i veću odgovornost svih sudionika u prometu, od prvog dana iza volana.

FOTO: Pinterest/Ilustracija


PODIJELI S PRIJATELJIMA!
Pravila o privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kad se vratite na naše web mjesto i pomažu našem timu da shvati koji su dijelovi web mjesta vama najzanimljiviji i korisniji.

Pravila o privatnosti