Skiperi imaju savršen posao, ali na moru svašta dožive: “Gosti se ponekad znaju razuzdati kao da su u Revelinu”
Biti skiper nije samo posao, to je stil života, avantura, ali i velika odgovornost. Uživanje u moru, laganom povjetarcu, otkrivanje predivnih destinacija i novih doživljaja koji svaki dan čine drugačijim, samo su neke od pogodnosti ovog posla.
Krajnji jug Hrvatske poznat je po svojim ljepotama tako da je svake godine sve veći broj plovila u moru jer turisti koji dođu u Dubrovnik i okolicu žele istražiti morske ljepote. Otoci, grebeni, špilje, kristalno čiste plaže, najjači su aduti dubrovačkog akvatorija u kojem uživa tisuće posjetitelja tijekom ljetnih mjeseci. Dvojac iz agencije Dubrovnik Rewind, vlasnik Lukša Malohodžić i skiper Bruno Glavinić ispričali su nam što su izazovi ovog posla te s kojim se avanturama susreću.
Lukša je tvrtku pokrenuo 2018. godine, a krenuli su s malim plovilima od pet i pol metara da bi kasnije proširili flotu i sad imaju plovila od sedam do 11 metara, rade s jahtama, a bave se i organizacijom izleta na kopnu. Tvrtka ima šest zaposlenih.
„Odmah smo prepoznali potencijal morskih izleta i željeli smo jačati svoju ponudu na tom području. Danas u dubrovačkom akvatoriju ima jako puno plovila i mislim da je ovo vrhunac pa će idućih godina doći do deflacije“, smatra Lukša Malohodžić koji navodi kako po sezoni naprave oko stotinu izleta po plovilu.
„Cilj nam je raditi kvalitetne stvari, a ne jačati brojke. Ture su nam od pet do osam ljudi i gledamo u smjeru održivosti. Volio bih čak i da je manje ljudi, ali kvalitetniji doživljaj. Velike ture na brodovima znaju biti kaotične“, govori Malohodžić.
Kada je riječ o zgodama na moru to najbolje zna skiper Bruno Glavinić.
„Stranci mi često govore kako imam posao iz snova jer sam stalno na moru. To je istina, ali ja bih još dodao kako sve ovisi od dana do dana“, govori s osmijehom ovaj 23-godišnji skiper.
Dodaje kako su najveći izazovi vremenski uvjeti koji ponekad znaju biti nepredvidljivi, gužve u pomorskom prometu, a posebna priča su turisti koji pretjeraju s alkoholom.
„Vrijeme se zna pogoršati, ali redovito pratimo prognozu i na to jako pazimo. Opasne su i gužve, posebice u blizini špilja jer je to najatraktivnije. Na jednom malom mjestu zna biti i 20-ak brodova, ljudi plivaju u blizini barki pa moramo biti dodatno oprezni“, govori Bruno.
Kada se ljudi opuste na odmoru, često uživaju u alkoholu, a onda se otpuste sve kočnice.
„Nekad znaju pretjerati pa postanu naporni. Sunce i alkohol su inače užasna kombinacija. Na svu sreću ne nudimo žestoka pića, samo pivo i vino. Važno je postaviti se kao skiper i jasno podvući granice jer stvari ne smiju izmaći kontroli. Ako vidimo da su pretjerali s alkoholom, onda ga jednostavno maknemo“, kazuje ovaj mladi skiper koji se do sad nije susretao s nekim previše ludim zahtjevima.
„Sve je u granicama normale. Ljudi žele nekad nešto posebno vidjeti, ostati malo duže od planiranog… Važno nam je samo da ne pretjeraju, jer ipak neki znaju doći na brod pa se ponašaju kao da su u Revelinu. Na sve moramo paziti jer nam je sigurnost najvažnija stavka“, posebno ističe vlasnik agencije Lukša Malohodžić.
Za Bruna je posao skipera izvrsno iskustvo.
„Uvijek moram biti dobre volje i nasmijan, ali to mi ne pada teško. Skiper je u isto vrijeme i vozač, i konobar i turistički vodič. To nije lako, ali nije ni nemoguće. Ako su putnici na brodu ok, onda mi ništa ne pada teško. Radni dan s ugodnom ekipom zna biti prelijep, obilaziš otoke, uživaš u moru i suncu, to nikako ne može biti loše“, priča on.
Doživio je brojne pozitivne trenutke u ovom poslu.
„Najpozitivnije su mi bile dvije prosidbe kod Lokruma tijekom zalaska sunca, to bi baš bilo lijepo i romantično. Nekih posebno negativnih stvari se i ne sjećam. Najgore je ako je netko naporan, a i tehnički problemi znaju zakomplicirati stvari. Ipak brzo riješimo sve poteškoće i pratimo vremensku prognozu po pet do šest puta dnevno“, otkriva tajne uspješne skiperaže Bruno Glavinić.
Uvriježeno je mišljenje kako brodove i jahte posjećuju nešto elitniji gosti koji ostavljaju visoke napojnice.
„Ima bogatih gostiju, ali nekako nema pravila tko ostavlja velike napojnice. One baš velike većinom daju gosti koji su na jahtama. Kod nas dođu uspješni odvjetnici, vlasnici kompanija, direktori koji možda spadaju pod elitu, ali oni su nama samo broj i dio standarde procedure. Mi se ne zamaramo tko su, prema svima se odnosimo jednako ljubazno i pružamo im kvalitetnu uslugu“, zaključio je vlasnik Dubrovnik Rewind agencije Lukša Malohodžć.
Aida Čakić