Dubrovačke profesorice u lovu na moderne varalice: ‘Neki su učenici u zadnje vrijeme naglo počeli lijepo pisati’
Umjetna inteligencija može učenicima olakšati stvaranje potpuno novog sadržaja pomažući im da napišu seminarske radove, dovrše domaću zadaću, pa čak i napišu cijele eseje.
Ova nova tehnologija zatekla je i nastavnike koji se, uz svoj svakodnevni posao, moraju boriti s otkrivanjem modernih načina varanja i plagiranja. Mnogi su umjetnu inteligenciju u početku smatrali najgorom pojavom koja se mogla dogoditi u školstvu, no ubrzo je bilo jasno kako ova tehnologija uopće nije negativna ako se koristi adekvatno.
ChatGPT bi zapravo mogao biti jako koristan samo je važno prepoznati koje su potencijalne prednosti i zlouporabe umjetne inteligencije kako bi se ona primijenila u učionicama.
Porazgovarali smo s profesoricama Hrvatskog jezika, Majom Milošević i Marielom Marković, što misle o suvremenim tehnologijama u školstvu, koje su gafove primijetile kod učenika i kako se sve to može pozitivno iskoristiti.
Mnogi ne mare za jezik i znanje
„Djeca se odavno koriste raznim oblicima umjetne inteligencije i vjerujem kako će nastaviti u tom smjeru. Chat GPT im je sve još dodatno olakšao, posebice kada je lektira u pitanju. Žalosti me činjenica što mnogi uopće ne znaju da postoji opcija da jednostavno pročitaju lektiru, većinom gledaju da im sve to bude skraćeno i pojednostavljeno. Ono što je na internetu i što je generirano umjetnom inteligencijom često je pogrešno, površno i loše“, kazuje profesorica Hrvatskog jezika i književnosti u Turističko-ugostiteljskoj školi Maja Milošević.
Dodala je kako je posebno razočarana što učenici ne mare za hrvatski jezik.
„Čovjek bi možda i prešao preko toga što ne žele pročitati knjigu, ali oni uopće ne obraćaju pažnju na jezik. Zanemaruju svoj rad, ne žele raditi na sebi, ne žele napredovati… Njima su zapravo svi ‘balkanski’ jezici isti pa ne uočavaju osnovne razlike. Jedan primjer bi je bio iznimno smiješan, a bilo je to kad su pisali esej o Antigoni i jedna učenica je napisala rečenicu ‘Antigona beše besna’. Ne znam što mi je više zasmetalo to što nije pročitala knjigu ili što nije koristila hrvatski jezik. Morala sam dati ocjenu nedovoljan jer nije upoznata s jezikom, vremenima, a posebna je priča što Antigona niti u jednom trenutku nije bila bijesna, ona je bila tvrdoglava, ponosna, dostojanstven“, priča nam profesorica Milošević.
Primijetila je i druge promjene kod učenika što je prema njezinom sudu rezultat korištenja ChatGPT-a.
„Neki su učenici u zadnje vrijeme naglo počeli lijepo pisati. Čovjek bi se mogao zavarati pa pomisliti kako su krenuli s radom na sebi, ali nešto ne vjerujem u to. Mislim kako su jednostavno potražili pomoć moderne tehnologije i tako pronašli izlaz iz problema. Inače im je veliki problem pisanje eseja, ali na ovaj način rade protiv sebe jer kad-tad će im doći državna matura gdje neće biti umjetne inteligencije, ni profesora koji ih je vodio, ali ni znanja“, navodi profesorica Milošević te ističe kako ponekad tolerira sitne varanja od strane učenika.
Ponekad se nada se kako im je tako ipak nešto ‘ušlo’ u glavu. Smatra kako umjetna inteligencija može biti iskorištena u pozitivne svrhe.
„Nastavnici nisu roboti i dogodi se kako nešto zaborave protumačiti pa učenici na internetu pronađu propuste i onda upozore na to. No, takvi primjeri su rijetki. Ipak nije sve tako crno , ima onih koji žele raditi na sebi i oni su jedina nada. Bojim se kako ipak slijedi zatupljivanje u velikoj većini“, pesimistična je profesorica Maja Milošević.
Plagiranje je loše
Profesorica iz Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik Mariela Marković uočila je kako učenici koriste napredne tehnologije, i to, kako ističe, najviše za pisanje eseja.
„Moje iskustvo je kako oni relativno brzo odustanu od tog načina zato što i sami vide, kada dovrše taj esej, da je uočljivo kako ga nisu samostalno napisali. Bilo tko od nas, tko je posvećen svom poslu i tko poznaje učenike odmah to može primijetiti. Ja im u tom slučaju redovito vratim rad i objasnim kako to nije dobar način. Prvenstveno je loše jer je plagijat, a s druge strane to nema smisla jer iz Hrvatskog moraju polagati državnu maturu i ako žele položiti nije dobro da im umjetna inteligencija piše radove“, smatra Marković.
Ova profesorica Hrvatskog primijetila je kako učenici rado koriste ChatGPT, no ona to brzo uoči.
„Imala sam primjere učenika koji inače ne znaju sastaviti proširenu rečenicu bez velikih grešaka, a sad odjedanput pišu pametne rečenice s mudrim riječima koje ni sami ne znaju objasniti. Nedavno je jedan učenik na zadatak da usporedi likove iz jednog književnog djela s drugim usporedio lik s Hamletom, kojeg još nismo ni čitali! Zanimljivo je kako se oni ne suprotstavljaju kad ih uhvatim. Jedan mi je učenik rekao kako mu je ChatGPT dao krivi odgovor pa će im se žaliti“, kroz smijeh prepričava profesorica Marković koja smatra kako se umjetna inteligencija može iskoristiti u brojne pozitivne svrhe.
Učenici tako mogu, dodaje profesorica, dodatno proučiti likove i autora pa napisati tekst.
„Dapače, to nije negativno kad bi ga oni znali koristiti na pravi način. Moram priznati da nisam ni ja pretjerano istražila sve mogućnosti umjetne inteligencije u nastavi. Voljela bih se više upoznati s tim, ne samo da istražim kako ih uhvatiti u prevari nego općenito da vidim koje su pozitivne stvari. Svima će nam dobro doći edukcija o tome u sljedećih nekoliko godina“, zaključila je za Juginfo profesorica Hrvatskog jezika i književnosti Mariela Marković.