‘Omblu ne diramo. Trasa Most – tunel Srđ – Brgat je neefikasna i nefunkcionalna, a projekt kroz Župu dubrovačku se može prilagoditi’
Grad Dubrovnik na čelu s gradonačelnikom Matom Frankovićem jasno je iskomunicirao stav o trasi brze ceste kroz Rijeku dubrovačku. To su u velikom broju podržali i stanovnici Mokošice koji su na zboru građana i predstavljanju projekta brze ceste iznijeli i svoje primjedbe i stavove po pitanju zaštite krajobraza Rijeke dubrovačke. I stanovnici Župe dubrovačke žele da trasa koja bi išla kroz njihovu općinu bude nešto drugačija.
Puno se govori o izgradnji brze ceste od Zračne luke Dubrovnika do Osojnika, a najviše diskusija izaziva upravo zaštita okoliša što povlači niz pitanja o mogućim izmjenama i ustupcima od strane investitora. O detaljima svega toga pitali smo dipl. ing. građ. Krunoslava Perića iz Hrvatskih cesta iz Odjela za pripremu strateških i EU projekata, a na projektu je radio od 2017. godine.
‘Ljudi su emotivni’
“Tema brze ceste je izazvala veliki interes što je očekivano. To je važno pitanje za taj kraj pa su ljudi emotivni. Jedino je problematično što većina njih dolazi s predeterminiranim mišljenjem i već su negativno ocijenili projekt. U takvoj atmosferi je teško nešto suvislo kazati jer čovjek je spreman manje prihvatiti ono prikazano. No, to nije neka novost, to je očekivano kad su ovako veliki projekti u pitanju”, kazao je Perić koji je bio na zboru građana u Mokošici i Župi dubrovačkoj te predstavljanju projekta na sveučilišnom kampusu.
Osvrnuo se na dio ceste koji prolazi kroz Rijeku dubrovačku budući da je ta trasa izazvala najviše polemike.
“Mislim da nije opravdana zabrinutost oko zaštite Omble jer mi Omblu kao izvorište ne diramo na niti bilo koji način. Osim toga, bilo je i dosta pitanja o drugim izvorištima. Kroz Studiju smo prevenirali zaštite za sve registrirane izvore, ali ima onih izvora koji se navodno koriste, a nisu registrirani. To nije stvar Studije nego ljudi koji to koriste pa bi onda i to trebalo dodatno zaštiti. Ako dobijemo dokaze da se oni koriste naravno da će biti zaštićeni”, pojasnio je Perić dodavši kako ne vidi suštinski problem koji bi bio protiv trase kroz Rijeku dubrovačku.
Prema njegovom mišljenju ova varijanta bi trebala biti najmanje invazivna jer cesta prolazi na najnižem mjestu i to je najkraći objekt.
Trasa kroz Rijeku dubrovačku
“Hrvatske ceste će raspisati arhitektonski natječaj kojim bi se dala mogućnost da razni arhitekti i mostograditelji daju prijedloge za most preko Omble koji bi bio dodatan plus i ukras tome kraju. U konačnici mislim da bi se on sjajno uklopio u vizure tog kraja. Svaka druga opcija ima daleko veći negativni utjecaj na Rijeku dubrovačku”, smatra Krunoslav Perić.
Neka druga opcija, ističe on, ima daleko veći negativni utjecaj na Rijeku dubrovačku. Posebno se osvrnuo na želju mještana Mokošice i stav Grada Dubrovnika o alternativi koju žele, a to je cesta Most dr. Franja Tuđmana – tunel Srđ – Brgat.
“Ta ideja je bila jedna od varijanti u prostornom planu i mi smo je ispitali u Studiji izvedivosti. Ona se pokazala kao neisplativa i zato nismo nastavili s njom. Zauzimala bi puno prostora i ne bi građanima davala mogućnost priključka na tu trasu, a uz to imala bi puno manje čvorova i bila bi manje efikasna i prometno funkcionalna. Na kraju bi se sve to reflektiralo na isplativost trase”, kazao je Perić.
Istaknuo je kako se ova dionica ne može tek tako uklopiti u postojeći projekt budući da bi zbog toga trebala nova Studija o utjecaju na okoliš kao i svi koraci koji su bili potrebni za cestu Dubrovnik-Zračna luka Dubrovnik.
‘U projektu nije bilo pritisaka’
Stanovnici Župe dubrovačke usprotivili su se zbog varijante brze ceste koja bi prolazila kroz središnji dio Župe. Njihova želja je da cesta Župu ne dijeli na dva dijela nego da ona bude vijadukt.
“Taj visoki nasip i nije onoliki koliko oni kažu da jest, značajno je manji, ali tu može doći vijadukt ili neko drugo rješenje koje bi stanovnicima Župe omogućilo da se prostor ne zatvara. Naravno, u daljnjem razvoju projektne dokumentacije ta rješenja bi se prilagodila stanovnicima Župe što znači da je moguća izmjena tog dijela bez izmjene cijelog projekta i novih postupaka”, naznačio je Krunoslav Perić iz Hrvatskih cesta.
Predstavnik naručitelja na izradi Studije izvedivosti ističe kako će se cesta kroz daljnji razvoj projektne dokumentacije mijenjati i prilagođavati situaciji na terenu s ciljem boljeg pristupa.
“Primjećujem kako je zabrinutost oko vode i vizura najveća. Neregistrirani izvori se mogu dodatno zaštiti, a što se tiče vizura, mislim da je ova trasa najpovoljnija. U ovaj projekt sam uključen praktički od početka i nije bilo nikakvih pritisaka od strane bilo koga. Sasvim smo neovisno odabrali ovu trasu koja se pokazala funkcionalnom”, zaključio je za Juginfo.hr dipl. ing. građ. Krunoslav Perić iz Hrvatskih cesta, iz Odjela za pripremu strateških i EU projekata.
Javna rasprava Studije o utjecaju na okoliš traje do 14. rujna nakon čega slijede pismeni odgovori na upite i komentare građana.